Happy new year - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Keizers - WaarBenJij.nu Happy new year - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Keizers - WaarBenJij.nu

Happy new year

Door: Rick Keizers

Blijf op de hoogte en volg Rick

06 Januari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De laatste week van 2014 en de eerste week van 2015. Net als met het kerstgevoel heb je ook niet het gevoel dat het alweer oud & nieuw is, alleen maar door het weer hier. Het was een ontzettend warme week weer, temperaturen tussen de 28 en 32 graden.

Op maandag was het ontzettend warm, met weinig tot geen wind. Het komt niet vaak voor dat er geen wind is in Kaapstad. Na een korte stage dag heb ik samen met iemand anders pannenkoeken gebakken voor een groepje. De kleur was toch iets anders dan normaal, een beetje geel, maar ze smaakten verder prima. Zoals vaker gezegd is maandag altijd de rustigste dag van de week. We hebben dan ook ’s avonds niet veel bijzonders meer gedaan.

Dinsdag hadden we opnieuw een korte stage dag, we mochten nog eerder weg want onze bazin gunde ons toch een beetje het vakantie gevoel haha. We zijn ’s avonds opnieuw naar de karaokebar gegaan, wat een beetje routine wordt nu. Toch niet te laat gemaakt aangezien het de volgende dag oud & nieuw was.

We hadden afgesproken dat we met z’n allen tijdens oud&nieuw gingen braaien. We hebben woensdags dus eerst ontzettend veel boodschappen gedaan. Elke keer dat we hier gingen braaien was het zo van oh we moeten wel echt genoeg vlees hebben, we hebben tot nu toe dus elke keer veel te veel vlees gehad en veel weggegooid. ’s Avonds hadden we een huisfeest bij iemand waar we ook gingen braaien. Was super gezellig, echt een groot huis waar we wat speakers in hadden gezet en met vlees en bier erbij hadden we het dus helemaal voor elkaar. Om 12 uur 3 champagne flessen los geknald en mensen die je hier leert kennen de beste wensen voor 2015 gewenst. Volgensmij is dit het eerste jaar ooit dat ik gewoon geen vuurwerk heb gezien. In ZA steken ze op bepaalde plaatsen vuurwerk af, die kant gaat NL dus nu op. Maar hierdoor heb ik eigenlijk niks gezien. Daarna even geskypt via de mobiel met ouders, Lincy en vrienden. Daar was het op dat moment 23.15 dus dat was wel even raar, maargoed een keer wat anders! Teleurstellende was dat we naar Long Street gingen maar de helft om 14.30 al te moe was en al naar huis wou. We zijn uiteindelijk naar het zwembad gegaan van ons hotel en nog even een ‘nieuwjaarsduik’ genomen.

Op donderdag en vrijdag hebben we overdag niet veel gedaan, even bijkomen van 2 lange nachten. Vrijdagavond wilden we wel gaan karten, we hadden kortingsbonnen uitgeprint waardoor we 20 rondjes konden rijden voor 5 euro. Het kost hier allemaal niks haha. Daar aangekomen bleek dus dat de kortingsbonnen pas vanaf 15 januari geldig zijn… Ook moesten we nog eens 2,5 uur wachten voordat we aan de beurt waren, terwijl ze zeiden dat we niet hoefden te reserveren. Toen zijn we maar naar de andere vestiging gereden waar de wachttijd zogenaamd een half uur was. Daar aangekomen bleek het opeens 1,5 uur te zijn, heel lekker dus. Toen maar besloten om naar huis te gaan en darten te gaan kijken, aangezien niemand zin had zolang te moeten wachten.

Ik zit hier nu al meer dan 2 maanden, en ik had nog steeds niet de Tafelberg beklommen. Dat moest er dus zaterdags van komen. Je bent heel afhankelijk van het weer, want als het mistig of bewolkt is zie je bovenaan helemaal niks. Het was beter om het zo vroeg mogelijk te doen op een dag, gezien de warmte, dus we besloten om 6.15 de wekker te zetten en om 7.00 naar de Tafelberg te gaan. En ja hoor, net op zaterdag waren de omstandigheden dus niet zo goed. Maargoed, we hadden de wekker gezet, dan gaan we het ook doen!! Dus toch die berg beklommen, 1080 meter binnen 1,5 uur, opzich best netjes. We konden dus alleen helemaal niks zien bovenaan, het was harstikke bewolkt en mistig. Dat was wel ontzettend jammer. Toen maar afgesproken dat we wel een keer met de kabelbaan naar boven en beneden gaan voor het uitzicht. Toen wij dus zaterdag met de kabelbaan naar beneden gingen, werd het spontaan helder en verdwenen de wolken. Dus toen wij in de kar zaten, kon je opeens zien dat alles rond het topje verdween, pure pech dus..
’s Middags gingen we paintballen met een groep van 7 man. Normaal in NL krijg je een heel pak met bescherming, maar nee hoor hier niet, het enigste wat we kregen was een helm en een dun vestje. Maar dit is ook niet raar, want het was ontzettend goedkoop, als je 100 nieuwe ballen wilde hebben koste je dat 2,50 euro haha. We hebben dus uiteindelijk 3 uur lang zitten paintballen! ’s Avonds gingen we weer uit naar club 31 en zo was de zaterdag dus alweer voorbij.

Ook zondags hadden we een druk programma, om 10.00 uur uit bed om in de auto naar Kaap de goede Hoop te gaan, het meest Zuidwestelijke puntje van Afrika. Tussendoor zijn we langs ‘Simon’s Town’ gegaan, waar we pinguïns hebben bekeken op het strand. Daarna doorgereden naar Cape Point (Kaap de goede hoop) waar je dus een goed uitzicht had over de zee. Traditioneel zag men dit punt als het punt waar de Indische en Atlantische oceaan samen kwamen en mengden, maar dit blijkt een ander punt te zijn in ZA. Of course even een foto gemaakt bij het bordje van ‘Kaap de goede hoop’, waar je gewoon in de rij moest staan voor een foto. Hieraan waren we de hele dag kwijt. We waren ’s avonds net thuis of moesten al eten en door naar ‘Goldfish’. Dit is een deephouse DJ die ook echt instrumenten zoals een saxofoon erbij gebruikt. Ook weer laat geworden, en dat terwijl we de volgende dag gewoon weer stage hadden.

Ik ben nu drijfnat op het moment van typen. We liepen door de stromende regen! Nog minder dan een maand te gaan en dan is dit avontuur alweer voorbij. Op de planning staan nog de ‘Garden route’, de route langs de kust waar we gaan bungeejumpen vanaf het hoogste punt van de wereld. Verder ga ik misschien nog skydiven, als de schatkist het toelaat haha..

• 06 Januari 2015 - 14:43

Lins:

Leuk verslag.
    Groet

• 06 Januari 2015 - 15:14

Donny, Rian En Hidde:

Hoi Rick. Wat een avonturen! En je stage klinkt wel erg relaxed :)
    Nog een maandje genieten en dan ben je alweer in NL! Groetjes.

• 07 Januari 2015 - 20:45

Paulien:

Hoi Rick ,
    Allereerst de beste wensen ,kan nog.
    Weer een prachtig verslag en heel leuk om te lezen wat jij allemaal meemaakt.
    Geniet van de laatste weken daar veel plezier.

Groetjes Marcel & Paulien

• 11 Januari 2015 - 16:21

Nelly Venhovens:

Hallo Rick,
    De beste wensen voor 2015.
    Leuk om je verslagen te lezen ,een leuke tijd daar in Afrika heb je.
    Je stage schietalrweer op , geniet van de laatste weken .
    Groetjes uit Barchem