Goodbye Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Keizers - WaarBenJij.nu Goodbye Africa - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Keizers - WaarBenJij.nu

Goodbye Africa

Door: Rick Keizers

Blijf op de hoogte en volg Rick

05 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dat was het dan, mijn laatste week in Zuid-Afrika. De 3 maanden zijn voorbij gevlogen en waren eigenlijk veel te kort. Een ontzettend leuke groep met mensen ontmoet, vrienden gemaakt en we zien elkaar ook sowieso weer terug in Nederland. Ondertussen ben ik alweer in Nederland en moet ik nog steeds wennen aan het koude weer: van 32 naar 2 graden Celsius. Ik krijg nu overal ‘zonnebank boy’ naar mijn hoofd geslingerd vanwege mijn schitterende kleurtje..

Maargoed, toch heb ik mijn tijd in Zuid-Afrika nog even prachtig afgesloten in mijn laatste week. Zaterdag vloog ik samen met Jorn en Sonny naar Port Elizabeth, vanwaar wij met de auto ons in 4 dagen richting Kaapstad bewogen (Garden Route). De eerste dag bezochten we het ‘Addo Elephant Park’, waar we met onze eigen auto doorheen konden rijden. Nadat we het eerste uur ontzettend veel dieren tegenkwamen zagen we de twee uur daarna ongeveer 0(!) dieren. Natuurlijk, het was een schitterend park, maar toch enigszins jammer dat we 2 uur lang hebben zitten rond rijden, recht overeind in onze autostoel kijkend naar de bosjes en het stuk land. Helaas heb ik in mijn tijd in ZA de Big Five niet allemaal gezien, ik heb alleen de luipaard gemist.

Na het Addo park zijn we doorgereden naar het Tsitsikamma park waar we de volgende ochtend om 9 uur gingen Bungee Jumpen vanaf de hoogste bungy brug in de wereld: 220 meter. Je liep via een brug naar het midden van de brug vanwaar we sprongen. Ik had het gelukkig al een keer eerder gedaan in Lloret de Mar, dus ik wist een beetje hoe het in elkaar stak, ondanks dit lichtelijk gespannen toen ik toch op het randje stond. Ik ben uiteindelijk met een GoPro in mijn hand gesprongen, achteraf bleek helaas wel dat het filmpje helemaal mislukt was haha, ik hield mijn vinger er vaak voor. Ondanks dit was het een ontzettend vette ervaring!!
’s Avonds sliepen we in een backpackers hotel, ondanks dit hadden we het toch goed voor elkaar: een zwembad, barretje en gewoon een eigen kamer met z’n drieën.

Na dit avontuur was het tijd voor dierendag. Als eerste was het tijd voor een olifantenritje. We hebben een half uur lang door een natuurpark gereden op een olifant haha. In een halve spagaat op dat beest, met ontzettend harde, prikkelende haren. Toch bizar, ook hoe goed de dieren luisterden naar de begeleiders. Maar, een half uur zo zitten is ook lang genoeg!
Daarna hebben we gelopen met leeuwen, dit gebeurde op ongeveer 2 meter afstand van twee leeuwen die zelf ook vrij konden rondlopen. Het enigste wat we vast hadden als ‘veiligheid’ was een stok. Mochten de leeuwen van plan zijn om richting ons te lopen moesten we deze stok tussen de leeuw en jezelf zetten. Dit was dan een signaal voor de leeuw om niet die kant op te komen. Een heel apart gevoel dat je zo vrij met zulke beesten kunt rondlopen, en ook nog even doodleuk achter ze gehurkt een foto kunt maken, zo’n ervaring vergeet je natuurlijk nooit meer.
Toch heel apart helemaal, zo dicht bij dieren staan en zelfs op ze rijden. Normaal zie je in het een dierentuin lopen achter een hek, maar nu kun je ze zo ongeveer aanraken.

Maar na dit was het nog niet genoeg geweest, het kan bijna nog fraaier haha. We hebben ook gereden op een struisvogel(!). Nog nooit zoiets raars meegemaakt. Je moest de struisvogel keihard vastpakken aan zijn vleugels en je benen om de romp heen slaan. Het ging allemaal om balans, en ik moet zeggen het ging me nog aardig goed af. Als je daarna de beelden terugziet ziet het er toch wel ontzettend knullig uit haha.
Na genoeg dieren gezien te hebben zijn we doorgereden naar een waterval. De man van de struisvogel boerderij vertelde ons dat er blijkbaar een hele mooie waterval ergens was. Na een mooie bergrit kwamen we dan ook aan bij een watervalletje. Het was een kleintje, maar onderaan de waterval was wel een mooi klein zwembadje. Deze was 9 meter diep, dus dat werd klif springen.

Daarna sliepen we weer in een backpackers hotel, dit keer sliepen we wel met wat andere mensen op een kamer, maar we lagen vroeg op bed aangezien we elke dag rond 7 uur moesten opstaan en we ontzettend veel dingen hebben gedaan. De laatste dag zijn we naar het ‘Two Oceans Point’ geweest, waar de Atlantische oceaan en Indische oceaan samenkomen. Je ziet duidelijk de grens tussen de 2 door de verschillende kleuren (vanuit de lucht vooral).

Oftewel 4 dagen vol met activiteiten, mooie uitzichten, leuke routes en veel gezellige uurtjes in onze Ford Figo. De Ford Figo waarmee Jorn tijdens de laatste kilometer nog even schade rijd aan de velgen door langs een stoeprand te rijden.

Toen we thuis kwamen van de Garden Route ging de eerste persoon alweer naar NL. De week waarin ik wegging gingen bijna alle jongens weg waar we de afgelopen tijd veel uurtjes mee hebben doorgebracht. Als afsluiter zijn we dan ook uiteten geweest bij Mama Africa. Tijdens het eten worden er liedjes gespeeld op traditionele instrumenten. Veel mensen gaan op gegeven moment ook mee dansen, wat toch wel leuk is om te zien. Hierna onze laatste avond beleeft in de karaokebar waar we ook bijna elke week te vinden waren, enige negatieve punt was dat toen helaas mijn portemonnee is gestolen. Net in de laatste week ging het mis, waar de veiligheid mij nog relatief meeviel.

Op de een na laatste dag stond er nog 1 bijzondere activiteit gepland waar ik lang naar heb uitgekeken: Skydiven. Het was een activiteit die weerafhankelijk was, i.v.m. de wind. Maar gelukkig ging het door en zat ik om half 10 in het vliegtuig na de nodige veiligheidsinstructies. Eerst moesten we 20 minuten vliegen om een hoogte van 3 km te bereiken. Vanaf daar ben ik naar beneden gesprongen vanuit een vliegtuig (wel met iemand aan mij vast). Dat gevoel was zo apart maar tegelijk ook geweldig. Er was zoveel weerstand dat het ongelofelijk veel moeite kostte om je mond dicht te houden. Nadat de parachute uit ging kreeg ik ook nog de kans om te sturen waardoor we een paar scherpe bochtjes maakten van links naar rechts. Een geweldige afsluiter lijkt me..

De volgende dag heb ik besteed aan uitslapen en het kopen van souvenirs. ’s Middags ging de volgende alweer naar NL en om 19.20 volgden Stijn, Jorn en ik. Een einde aan een geweldig avontuur die ik nooit meer zou vergeten. Zuid-Afrika, een super mooi land en een echte aanrader…

Zie iedereen weer in NL!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rick

Welkom op deze site! Hierop zet ik elke week even een samenvatting van wat ik elke dag heb gedaan als ik in Kaapstad, Zuid-Afrika zit voor mijn stage gedurende 3 maanden lang. Foto's post ik op Facebook.

Actief sinds 09 Nov. 2014
Verslag gelezen: 1206
Totaal aantal bezoekers 4305

Voorgaande reizen:

01 November 2014 - 30 Januari 2015

Kaapstad, Zuid-Afrika

Landen bezocht: