Kerst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Keizers - WaarBenJij.nu Kerst - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Rick Keizers - WaarBenJij.nu

Kerst

Door: Rick Keizers

Blijf op de hoogte en volg Rick

29 December 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Kerst in Kaapstad, het went maar niet. Je zit hier buiten met 25/28 graden terwijl het kerst is, daardoor heb je totaal geen kerstgevoel. Dit ondanks dat je toch wel duidelijk bepaalde dingen ziet zoals versieringen en dat gewoon bijna iedereen nu vakantie heeft.

Afgelopen week en deze week hoeven we alleen maar op maandag en dinsdag te werken. Dit i.v.m. de feestdagen en omdat iedereen ook vrij heeft hier. Op maandagavond ging er alweer iemand naar huis, we hebben dus nog even wat gegeten met een groepje. Er gaan er nu steeds meer naar huis, ondanks dit hebben we de groep nog steeds groot genoeg. Nadat we terug waren gekomen uit Namibië hebben we nog geen een keer fatsoenlijk gekookt, of we gingen uit eten, of we gingen braaien.

Na een kort stage dagje zijn we op dinsdag naar een cocktail bar gegaan, iemand was om 12 uur jarig dus dat moest even gevierd worden. We hadden toch de volgende dag vrij dus dit was ook geen probleem. Eigenlijk hebben we in de week na Namibië vrij weinig uitgevoerd, als we vrij waren was het meestal even rustig wakker worden en daarna naar het zwembad. Dit was ook op woensdag weer het geval. ’s Avonds gingen we opnieuw braaien, we hebben een braai bij ons hotel staan die je gratis kan reserveren, aan het zwembad, ideaal!

Op donderdag hebben we even een ontzettend goede daad verricht. Iemand uit ons hotel werkt in een township, waar ook kerst werd gevierd natuurlijk. Hierbij had ze onze hulp nodig, waardoor wij op 1e kerstdag 2 uur lang hebben lopen braaien voor een kerstmaaltijd van 100 kinderen. Mooi om te zien hoe blij ze er dan mee zijn en hoe ongelofelijk veel die kinderen eten. Ze bleven maar komen met pannen vol met vlees, we konden dan ook geen braai meer zien daarna. Maar toch, gingen wij opnieuw braaien ’s avonds haha. Het was ontzettend kut weer op 1e kerstdag, het regende bijna de hele middag, daarom zijn we naar een studentenhuis gegaan waar we gingen braaien met wat andere mensen, overdekt. Hierna nog even naar een barretje gegaan waar we hebben gepoold, iedereen even laten zien hoe je een potje poolen speelt, en daarna weer naar huis.

Nadat we hebben uitgeslapen op 2e kerstdag, en we weer geen kerstontbijt hebbe gekregen haha, hebben we aan het zwembad gelegen tot in de middag. Daarna was het tijd voor ‘Boxing day’, oftewel de hele middag Engels voetbal kijken in de pub. Er zijn hier veel mensen die fan zijn van de grote clubs in Engeland.

Zaterdags zijn we weer naar dezelfde township gegaan als op 1e kerstdag. Dit keer moesten we helpen bij een voetbalwedstrijdje. Wij moesten het opnemen met wat vrouwen van de township tegen de jongens. Even de nieuwe Steven Pienaar en Serero gespot. Zaten echt jongens tussen die ontzettend handig met de bal waren. Uiteindelijk hebben we toch gewonnen, na penalty’s..
’s Avonds gingen de vrouwen voor ons koken (zoals het hoort) en hebben we een beetje spelletjes gedaan.

De volgende dag hebben we ook rustig aan gedaan en een beetje voetbal gekeken en aan het zwembad gelegen. We zijn ook optijd naar bed gegaan, iedereen was ondanks dat we vrij weinig hebben gedaan ontzettend moe.

Dit was dus even een week waar we vooral aan het zwembad hebben gelegen, voetbal hebben gekeken en vrijwilligerswerk hebben verricht. Voor volgende week staat er nog ergens het beklimmen van de Tafelberg op het programma. Met oud & nieuw hebben we een huisfeest waarna we daarna uitgaan. Tot in 2015!